Ίδρυση Τοπικού θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα : «Ενημερώνομαι – ανακυκλώνω – σκέφτομαι τον συνάνθρωπο»

Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης αποφασίζει την ίδρυση για το σχολικό έτος 2014-2015 δια μέσω των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Τοπικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΤΔΠΕ) με θέμα:

«ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΜΑΙ – ΑΝΑΚΥΚΛΩΝΩ – ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΤΟΝ ΣΥΝΑΝΘΡΩΠΟ»

ΚΑΠΑΚΙΑ1

Το Δίκτυο υλοποιείται στα πλαίσια εκπόνησης προαιρετικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όχι δεσμευτικά με την ίδια θεματολογία και στο πλαίσιο των δράσεων του Κοινωνικού Σχολείου. Απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Η ΔΔΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης, λαμβάνοντας υπόψη την μεγάλη ανταπόκριση των εκπαιδευτικών στην εθελοντική συλλογή καπακιών που ξεκίνησε πιλοτικά τις 3 προηγούμενες σχολικές χρονιές με αποτέλεσμα τη διάθεση αναπηρικού αμαξιδίου για μαθητή με κινητικά προβλήματα και παράλληλα το ενδιαφέρον που δείχνει η εκπαιδευτική κοινότητα με την υλοποίηση κάθε χρόνο περιβαλλοντικών προγραμμάτων στη θεματική της ανακύκλωσης-διαχείρισης απορριμμάτων ιδρύει σε συνεργασία με τη ΔΔΕ Δυτικής Θεσσαλονίκης το Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Ενημερώνομαι – Ανακυκλώνω – Σκέφτομαι τον συνάνθρωπο» για την σχολική χρονιά 2014-2015 συνδυάζοντας την προστασία του περιβάλλοντος με την εθελοντική προσφορά για τον συνάνθρωπο, έτσι ώστε οι εμπλεκόμενοι να εμφανίζονται περιβαλλοντικά εγγράμματοι και κοινωνικά υπεύθυνοι.
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ
Η ιδέα ξεκίνησε πριν 3 χρόνια από τον εκπαιδευτικό, κ. Στ. Κοψαχείλη. Στον αγώνα συγκέντρωσης καπακιών από τα πλαστικά μπουκάλια επιδόθηκε ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών, μαθητών αλλά και οικογενειών τους, προκειμένου να προσφέρει κοινωνικό έργο σε μαθητές. Εκπαιδευτικοί και μαθητές δεκάδων σχολείων ΔΕ που ευαισθητοποιήθηκαν και συνεργάστηκαν στην εθελοντική συλλογή καπακιών, κατάφεραν κι έκαναν πραγματικότητα την παράδοση του πρώτου αναπηρικού αμαξιδίου σε μαθητή με κινητικά προβλήματα συγκεντρώνοντας χιλιάδες πλαστικά καπάκια, τα οποία δόθηκαν προς ανακύκλωση και η αξία των οποίων επέτρεψε τη διάθεση του αμαξιδίου. Το συντονισμό της όλης ενέργειας είχε το Ε.Ε.Ε.Κ Κιλκίς που άτυπα συμμετείχε στη δράση συνεργασίας της Δ.Δ.Ε Δυτικής Θεσσαλονίκης και της Δ.Δ.Ε Ν. Κιλκίς.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση με βάση τους στόχους, το περιεχόμενό της και την εξέλιξή της σε Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη αποτελεί ουσιαστικά Αγωγή του Πολίτη, τόσο σε προσωπικό όσο και σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα η οικονομική κρίση είναι αφορμή για κοινωνική αλληλεγγύη.
Σε συνέχιση της παραπάνω προσπάθειας, που έχει οφέλη περιβαλλοντικά και κοινωνικά, ιδρύεται το Τοπικό Δίκτυο ΠΕ «Ενημερώνομαι – ανακυκλώνω – σκέφτομαι τον συνάνθρωπο».
Στο πλαίσιο του Κοινωνικού Σχολείου σκοπός του ΤΔΠΕ είναι να γίνει πεδίο γόνιμης συνεργασίας και εκπαίδευσης στον εθελοντισμό, που είναι προϋπόθεση για τη δράση του ενεργού πολίτη. Εθελοντική συμμετοχή μαθητών, εκπαιδευτικών και τοπικής κοινωνίας με στόχο να γίνουν τα καπάκια των πλαστικών μπουκαλιών…. αναπηρικά καροτσάκια! Όλοι μαζί μπορούμε να βοηθήσουμε συνανθρώπους μας, που το έχουν πραγματικά ανάγκη. Αντί να πετάμε τα καπάκια στα σκουπίδια, να τα συγκεντρώνουμε για κοινωνικό και περιβαλλοντικό σκοπό: ανακύκλωσή τους και επιστροφή της αξίας τους σε χρήματα για αγορά αναπηρικού αμαξιδίου για μαθητές με κινητικά προβλήματα. Επίσης, με τον τρόπο αυτό ευαισθητοποιούμε εκπαιδευτική κοινότητα και τοπική κοινωνία όχι μόνο στον εθελοντισμό, αλλά και στο κρίσιμο ζήτημα της διαχείρισης απορριμμάτων-ανακύκλωσης για την προστασία του περιβάλλοντος με όραμα ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Η παρουσία αναπηρικού αμαξιδίου κρίνεται απαραίτητη για την εύκολη και ασφαλή πρόσβαση στην σχολική αίθουσα μαθητών με κινητικά προβλήματα. Για ένα αναπηρικό καροτσάκι απαιτούνται καπάκια βάρους ενός τόνου (ένα κιλό ισούται με 540 καπάκια) και ο αριθμός αυξάνεται αν το καροτσάκι είναι μηχανοκίνητο.
Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στο ΤΔΠΕ μέσα από την ενεργητική συμμετοχή τους θα έχουν την ευκαιρία συγκεντρώνοντας εθελοντικά πλαστικά καπάκια, τα οποία θα δίνονται σε εταιρεία ανακύκλωσης που με τη σειρά της θα συνεισφέρει οικονομικά για τη συλλογή τους, να συμβάλουν στον κοινό σκοπό της διάθεσης αναπηρικών αμαξιδίων σε μαθητές. Στους δύσκολους οικονομικά καιρούς που ζούμε αυτό αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία, καθώς πολλοί είναι αυτοί που τα έχουν πραγματικά ανάγκη, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να τα αγοράσουν. Επίσης, πολλοί είναι και οι συμπολίτες μας που θέλουν να βοηθήσουν συνανθρώπους τους, αλλά δεν έχουν την οικονομική ευχέρεια να το πραγματοποιήσουν και μέσα από τη συμμετοχή τους στο Τοπικό Δίκτυο, αφενός με την εθελοντική συλλογή καπακιών, αλλά και με την προσωπική προσφορά κάποιου αμαξιδίου που τυχόν βρίσκεται στη διάθεσή τους θα τους δοθεί η δυνατότητα να υποστηρίξουν τον συνάνθρωπο και να συνδράμουν στους στόχους του Δικτύου. Παράλληλα οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα διαχείρισης των απορριμμάτων-ανακύκλωσης στη σχολική τους μονάδα, να καλλιεργήσουν θετικές στάσεις απέναντι στην ανακύκλωση, να συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση και ενημέρωση της τοπικής κοινότητας, ενώ μέσω της συνεργασίας εντός της μαθητικής ομάδας αλλά και του σχολείου με τοπικούς φορείς αναμένεται να εμφανίσουν βελτιωμένες κοινωνικές δεξιότητες και συμπεριφορά, αλληλεγγύη, κοινωνική συμμετοχή, ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανότητας επίλυσης προβλημάτων, περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και μέριμνα, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξέλιξή τους σε ε ν ε ρ γ ο ύ ς και περιβαλλοντικά ευαίσθητους πολίτες.
Το ΤΔΠΕ θα συντονίζει τη δικτύωση των σχολείων, των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των υπόλοιπων εμπλεκομένων ομάδων με γνώμονα την οργανωμένη και παιδαγωγική προσέγγιση του θέματος.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ

Να συμβάλει

 στην ενημέρωση, ευαισθητοποίηση κι ενεργοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας και του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου σε θέματα εθελοντισμού, αλληλεγγύης, κοινωνικής συμμετοχής και προστασίας του περιβάλλοντος μέσω της συλλογής από σχολεία, εκπαιδευτικούς, μαθητές και οικογένειές τους καπάκια από πλαστικά μπουκάλια, τα οποία θα δοθούν σε εταιρεία ανακύκλωσης με σκοπό τη διάθεση αναπηρικών αμαξιδίων για μαθητές που τα έχουν ανάγκη
 στην συνεργασία εκπ/κών, μαθητών, γονιών, τοπικής κοινωνίας, φορέων, εθελοντών, εμπλεκόμενων ομάδων για προστασία του περιβάλλοντος και εθελοντική προσφορά στον συνάνθρωπο.
1. Η ανάπτυξη εθελοντισμού, κοινωνικής συμμετοχής και προσφοράς
2. Η επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ των μελών του δικτύου.
3. Η ανάπτυξη συνεργασιών με τις τοπικές κοινωνίες π.χ. Τοπική Αυτοδιοίκηση, Υπηρεσίες, Φορείς κ.ά.
4. Η προώθηση της συμμετοχής σε κοινές περιβαλλοντικές δράσεις
5. Η διαμόρφωση θετικών στάσεων και συμπεριφορών απέναντι στην ανακύκλωση, η κατανόηση των ωφελειών της και η υιοθέτηση ανάλογων στρατηγικών.
6. Η ευαισθητοποίηση στην ανακύκλωση πλαστικών καπακιών συνειδητοποιώντας τη περιβαλλοντική και κοινωνική σημασία της.
7. Η ανάπτυξη ενσυναίσθησης για τον συνάνθρωπο μέσα από το τρίπτυχο γνωρίζω-μπορώ-προσφέρω.
8. Η ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης των μαθητών, ώστε να λειτουργήσει ανατροφοδοτικά τόσο στον οικογενειακό όσο και στον κοινωνικό τους περίγυρο, και η εξέλιξή τους σε περιβαλλοντικά ευαίσθητους ενήλικες που μεριμνούν για το περιβάλλον
9. Η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων (κοινωνικότητα, ομαδική εργασία, συνεργατική συμπεριφορά, αλληλεγγύη, βοήθεια στον συνάνθρωπο,).
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:

 Άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία
 Συνεργασία, ομαδική εργασία
 Επικοινωνία, ανταλλαγή εμπειριών μεταξύ των συνεργαζόμενων σχολείων και των εμπλεκόμενων ομάδων.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ:

 Εθελοντισμός, αλληλεγγύη, κοινωνική συμμετοχή.
 Από την παραγωγή αγαθών στην παραγωγή σκουπιδιών, μείωση παραγωγής απορριμμάτων, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση υλικών και συγκεκριμένα καπακιών από πλαστικά μπουκάλια.
 Προστασία του περιβάλλοντος και εθελοντική προσφορά στον συνάνθρωπο.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Η συντονιστική επιτροπή αποτελείται από τους:
Ονοματεπώνυμο και ιδιότητα Αρμοδιότητα
1. Μιχελάκη Δέσποινα, ΠΕ01, Υπεύθυνη Π.Ε. Δ/νσης Δ.Ε. Δυτ. Θεσσαλονίκης Πρόεδρος
2. Ιππέκη Βασιλική, ΠΕ60, MSc, Υποψήφια Δρ. ΑΠΘ,
Υπεύθυνη Π.Ε. Δ/νσης Π.Ε. Δυτ. Θεσσαλονίκης Αντιπρόεδρος
3. Δρ. Ρουμπίδης Χρήστος, Σύμβουλος Δ.Ε Κοινωνιολόγων Μέλος
4. Αστερίου Μάριος, Υπεύθυνος Φορέα Διαχείρισης λιμνών Κορώνειας Βόλβης Μέλος
5. Κοψαχείλης Στέλιος, Δ/ντής 1ου ΕΠΑΛ Ευόσμου Μέλος

Η Συντονιστική Επιτροπή:

 Θα συντονίζει τις μαθητικές ομάδες που συμμετέχουν στο δίκτυο
 θα αποφασίζει για τις δράσεις και τις ενέργειες του δικτύου
 θα αναπτύσσει συνεργασίες με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς
 θα υποστηρίζει το έργο των εκπαιδευτικών
 Θα ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς σε θέματα του δικτύου
 θα διαχειρίζεται τυχόν προβλήματα

ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ

Στο ΤΔΠΕ μπορεί να ενταχθεί κάθε σχολική μονάδα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Δυτικής Θεσσαλονίκης που υλοποιεί πρόγραμμα Π.Ε. με θέμα, όχι δεσμευτικά με την ίδια θεματολογία. Το συντονισμό των δράσεων σε επίπεδο σχολικής μονάδας αναλαμβάνει εκπαιδευτικός/οί του σχολείου, που ορίζονται με πράξη του συλλόγου διδασκόντων.
Στην ίδρυση του ΤΔΠΕ συμμετέχουν 6 σχολικές μονάδες της Δ/νσης Π.Ε και Δ.Ε Δυτ. Θεσσαλονίκης. Το σχολεία αυτά σε συνεργασία με τις Υπευθύνους Π.Ε. και Δ.Ε Δυτ. Θεσσαλονίκης θα συντονίζουν συνεργασίες και δράσεις μεταξύ των σχολείων κάθε περιοχής.

Σχολεία προς ένταξη στο δίκτυο
1) 1Ο ΕΠΑΛ Ευόσμου
2) 2ο ΓΕΛ Νεάπολης
3) 1ο Γυμνάσιο Νεάπολης
4) 2ο Γυμνάσιο Νεάπολης
5) 2ο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης
6)12ο Δημοτικό Σχολείο Νεάπολης

ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, στο εν λόγω ΤΔΠΕ συνεργαζόμενοι Φορείς θα είναι Δήμοι της Δυτ. Θεσσαλονίκης, ΚΠΕ, Φορείς Διαχείρισης, εθελοντικές οργανώσεις, όμιλοι (Φίλοι της Φύσης κ.ά). περιβαλλοντικές οργανώσεις και άλλοι φορείς που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα.

ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

Η υποστήριξη των σχολείων και των εκπαιδευτικών του δικτύου θα πραγματοποιείται με συναντήσεις, επιμορφωτικές επισκέψεις σε χώρους που έχουν σχέση με την ανάπτυξη του Δικτύου, ώστε να ενισχυθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο η δουλειά των σχολικών ομάδων του δικτύου και τελική εκδήλωση παρουσίασης της δουλειάς του Δικτύου.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Η διάρκεια λειτουργίας του ΤΔΠΕ θα είναι μονοετής, οι σχολικές μονάδες θα έχουν την δυνατότητα να συμμετέχουν το σχολικό έτος 2014-2015.

Αίτηση συμμετοχής στο δίκτυο ανακυκλωνω