Σχεδιασμός και Υλοποίηση Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής και Αγωγής Υγείας

88_big

Το Γραφείο Περιβαλλοντικής Αγωγής της Δ.Δ.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης, σας προσκαλεί σε Σεμινάριο για τον σχεδιασμό και τη σύνταξη των προτάσεων των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής και Αγωγής Υγείας την Δευτέρα στις 20 Οκτωβρίου 2014, στο ΚΠΕ Ελευθερίου Κορδελιού Βερτίσκου ( Α. Παπανδρέου 2 & Κατσαντώνη, Ελευθέριο Κορδελιό) στις 18.00 – 21.00, με εισηγητές την κ. Δ. Μιχελάκη Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής, την κ. Χ. Αθανασίου Υπεύθυνη Λειτουργίας του παραπάνω ΚΠΕ και μέλη της παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ. Στους συμμετέχοντες θα δοθούν βεβαιώσεις απαραίτητες για τη συμμετοχή τους στα προγράμματα των ΚΠΕ και τη συμμετοχή τους στα δίκτυα. Δηλώσεις συμμετοχής τηλεφωνικά στο 2310587545.

Όσοι συνάδελφοι ενδιαφέρονται να εκπονήσουν Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα μπορούν να υποβάλουν τις αιτήσεις τους μέχρι τις 24-10-2014.

Για την ενημέρωση σας παραθέτουμε συνημμένα αποσπάσματα της εγκυκλίου αρ. πρωτ.167127/Γ7/15-10-2014(ΑΔΑ:ΩΒ0Δ9-ΜΛΜ)που αφορούν στα Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας και τα Εθνικά Θεματικά Δίκτυα που βρίσκονται σε λειτουργία από τα ΚΠΕ και προσφέρουν παιδαγωγική υποστήριξη και προτεραιότητα στα ομοιοθεματικά σεμινάρια και τις επισκέψεις των ομάδων στα ΚΠΕ.

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2014-2015

Κατά τη σχολική χρονιά 2014-15 και για τον καλύτερο σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων: Αγωγής Υγείας (ΑΥ) και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ) στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ισχύουν τα ακόλουθα:

1. ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

1.1. Σχεδιασμός
Η διαδικασία ανάπτυξης Σχολικών Δραστηριοτήτων έχει ως εξής: Με την έναρξη του σχολικού έτους οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων και οι υπεύθυνοι ΚΕΣΥΠ ενημερώνουν τους Διευθυντές και τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολικών μονάδων, για τις δυνατότητες ανάπτυξης και τη μεθοδολογία εφαρμογής προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια ο Διευθυντής, σε ειδική παιδαγωγική συνεδρίαση, ενημερώνει σχετικά τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να αναλάβουν την υλοποίηση προγράμματος συγκροτούν εθελοντική μαθητική ομάδα, η οποία μπορεί να αποτελείται:
 από το σύνολο των μαθητών ενός σχολικού τμήματος
 από ομάδα μαθητών /τριών διαφορετικών τμημάτων ή τάξεων
 από μαθητές του σχολείου σε συνεργασία με μαθητές άλλου σχολείου.
Όταν συγκροτηθεί η ομάδα, ο εκπαιδευτικός επιλέγει σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες το θέμα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, υπενθυμίζουμε τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και οι αρχές της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη. Μετά την επιλογή του θέματος, ακολουθεί ο σχεδιασμός του προγράμματος που περιλαμβάνει τον τίτλο, τα υποθέματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης, τις ενδεχόμενες συνεργασίες, τα πεδία σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, το ημερολόγιο προγραμματισμού δραστηριοτήτων και τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών και για τη δευτεροβάθμια τα ονοματεπώνυμα και των μαθητών που θα συμμετέχουν. Στη συνέχεια, συμπληρώνεται με τις πληροφορίες αυτές «Σχέδιο υποβολής προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων», υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται. (παράρτημα 2)
1.2. Έγκριση
Τα συμπληρωμένα σχέδια εγκρίνονται από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια υποβάλλονται στους Υπευθύνους των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, προκειμένου οι τελευταίοι να εισηγηθούν την έγκρισή τους στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Οι Υπεύθυνοι/νες οφείλουν να παρακολουθούν την ομαλή και με ενεργό παρουσία των συμμετεχόντων εξέλιξη των προγραμμάτων, να υποστηρίζουν και να αξιολογούν τα υλοποιούμενα προγράμματα ευθύνης τους και μετά από σχετική έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση (ΣΕΠΕΔ) του Υ.ΠΑΙ.Θ., να οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες, καθώς και να επιμορφώνουν κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικούς, που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στην υλοποίηση προγραμμάτων. Για όλα τα προαναφερόμενα μπορούν να συνεργάζονται με τμήματα Πανεπιστημίων, Σχολικούς Συμβούλους, ΚΠΕ (προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), ΟΤΑ, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Αρχεία, μη κυβερνητικούς φορείς, ειδικούς επιστήμονες, επαγγελματίες κ.α. ανάλογα με τις θεματικές των προγραμμάτων.
Οι Υπεύθυνοι/νες και ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ελέγχουν την υλοποίηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων.

1.3. Δαπάνες υλοποίησης
Για το τρέχον σχολικό έτος προβλέπεται από τον κρατικό προϋπολογισμό κάλυψη δαπανών για υπερωρίες εκπαιδευτικών μόνον των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04. Συγκεκριμένα επειδή, λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικού δυναμικού στους εν λόγω κλάδους, οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων αυτών δεν δικαιούνται να αναλάβουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για συμπλήρωση του ωραρίου τους, θα δικαιούνται δίωρη υπερωριακή αποζημίωση ανά εβδομάδα σε περίπτωση υλοποίησης προγράμματος.

1.4. Διάρκεια και ωράριο υλοποίησης προγραμμάτων – συμμετοχή των Εκπαιδευτικών
Η διάρκεια ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, μπορεί να είναι τουλάχιστον 5 μήνες για τη Δ/θμια Εκπ/ση.
1. Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υλοποιούνται μετά το πέρας των μαθημάτων.
2. Για κάθε πρόγραμμα διατίθεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο, το οποίο ορίζεται συγκεκριμένα και αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου διδασκόντων καθηγητών του σχολείου, που εγκρίνει το πρόγραμμα. Το πρακτικό αυτό συνοδεύει το «Σχέδιο υποβολής προγράμματος» (βλέπε συνοδευτικά έντυπα).
3. Για κάθε πρόγραμμα δικαιολογούνται μέχρι δυο ώρες συμπλήρωσης ωραρίου για τους εκπαιδευτικούς, με εξαίρεση αυτούς των ειδικοτήτων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04, οι οποίοι λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικού δυναμικού στους εν λόγω κλάδους δεν δικαιούνται συμπλήρωση ωραρίου και αντ’ αυτής θα λαμβάνουν δίωρη υπερωριακή αποζημίωση ανά εβδομάδα. Η συμπλήρωση ωραρίου αφορά τον/την εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει πρόγραμμα ή εναλλακτικά κατανέμεται σε δύο εκπαιδευτικούς του προγράμματος, εφόσον το επιτρέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα και το δυναμικό του σχολείου. . Για κάθε εκπαιδευτικό το ανώτατο όριο συμπλήρωσης ωραρίου από υλοποίηση προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων ορίζεται σε δύο ώρες.
4. Κάθε εκπαιδευτικός της Δ/θμιας Εκπ/σης μπορεί να υλοποιεί έως δύο (2) προγράμματα, εκ των οποίων το ένα ως αναλαμβάνων. Κάθε πρόγραμμα μπορεί να υποστηρίζεται από ομάδα 1-4 εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένου του αναλαμβάνοντος.
5. Κάθε μαθητής μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε δύο (2) προγράμματα.
Οι Διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων, οι Διευθύνσεις Π/θμιας – Δ/θμιας Εκπαίδευσης, καθώς επίσης και οι Υπεύθυνοι (ΠΕ, ΑΥ, ΠΘ, ΣΔ, ΚΕΣΥΠ) οφείλουν να διευκολύνουν και να υποστηρίζουν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι υλοποιούν προγράμματα, εξασφαλίζοντας κατά το δυνατόν τον κατάλληλο χώρο και τα απαραίτητα εργαλεία για τη διεξαγωγή του/των προγράμματος/των.

1.5. Ολοκλήρωση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων – Βεβαιώσεις Υλοποίησης Προγράμματος
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων έκαστης σχολικής μονάδας, κατατίθενται τα παραδοτέα εκάστου προγράμματος στον αντίστοιχο Υπεύθυνο και ο Διευθυντής του Σχολείου ενημερώνει εγγράφως τον/τους Υπεύθυνο/ους Σχολικών Δραστηριοτήτων και τους Υπευθύνους ΚΕΣΥΠ για την ολοκλήρωση ή μη των προγραμμάτων του σχολείου σύμφωνα με το Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος που είχε υποβληθεί στην αρχή του σχολικού έτους.
Στη συνέχεια λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω ενημέρωση χορηγείται Βεβαίωση Υλοποίησης Προγράμματος με τις υπογραφές του Διευθυντή Εκπ/σης και του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων/ΚΕΣΥΠ.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς για όλες τις Σχολικές Δραστηριότητες ορίζεται ημέρα/ημέρες παρουσίασης-προβολής των προγραμμάτων (γιορτές μαθητικής δημιουργίας) σε τοπικό επίπεδο.
1.6. Συνεργασίες με άλλους φορείς
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορούν να υλοποιηθούν, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις και διαδικασίες, στο πλαίσιο οποιουδήποτε προγράμματος εγκεκριμένης συνεργασίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, δημόσιους οργανισμούς, φορείς τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ κ.ά. (βλ. και Γ7/47587/16-5-2003), καθώς επίσης και στο πλαίσιο υλοποίησης πρότυπων προγραμμάτων ή διεθνών συνεργασιών. Για οποιαδήποτε συνεργασία με φορείς ή φυσικά πρόσωπα μέσα στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να υπάρχει:
• έγκριση του φορέα από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ (οι εγκρίσεις ισχύουν για ένα σχολικό έτος),
• η σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
1.7. Προθεσμία υποβολής Προγραμμάτων
Τα σχέδια προγραμμάτων πρέπει να υποβληθούν μέχρι την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014, στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες έγκρισης των υποβληθέντων σχεδίων προγραμμάτων μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2014.
1.8. Το Κοινωνικό Σχολείο και οι Σχολικές Δραστηριότητες
Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, τα οποία θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο των κάτωθι Αξόνων του Κοινωνικού Σχολείου:
1. Διατροφή
2. Σεξουαλική Αγωγή
3. Αισθητική
4. Ναρκωτικά – Κάπνισμα – Αλκοόλ
5. Διαδίκτυο
6. Πρόληψη για μολυσματικές ασθένειες
7. Ρατσισμός
8. Χουλιγκανισμός
9. Άθληση
10. Ολυμπισμός & Οικουμενικότητα
θα κατατίθενται στον αντίστοιχο υπεύθυνο

2. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

2.2. ΤΜΗΜΑ Β΄ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Α.Υ. & Π.Ε.)
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας, όπως αυτές ορίζονται από τα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης της UNESCO και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απαιτούν επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχετικών σχολικών δράσεων προς την κατεύθυνση της δημιουργίας υγιών ατόμων, που αναπτύσσονται σε υγιή φυσικά και κοινωνικά περιβάλλοντα τα οποία ενδιαφέρονται να κατανοήσουν καλύτερα, αλλά και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την βελτίωσή τους (ενεργοί πολίτες).
2.2.1. Δράσεις Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
• Προγράμματα Α.Υ. & Π.Ε. δίμηνης έως εξάμηνης διάρκειας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
• Προγράμματα μονοήμερα έως τριήμερα Περιβαλλοντικής Αγωγής, που υλοποιούνται στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Δ.Β.Μ. (ΚΠΕ) της χώρας
• Θεματικά Δίκτυα Α.Υ. και Π.Ε. (τοπικά, περιφερειακά, εθνικά και διεθνή)
• Πρόγραμμα Α.Υ. και Π.Ε καθώς και λειτουργία Θεματικών Δικτύων μπορούν να υλοποιηθούν και στο πλαίσιο εγκεκριμένης συνεργασίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, φορείς νομαρχιακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα κ.λπ., οι οποίοι μπορούν με τα δικά τους μέσα να στηρίξουν το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολείων
• Επισημαίνεται επίσης η καθημερινή λειτουργία της Γραμμής βοήθειας για την κατάθλιψη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας στο τηλέφωνο 1034 στο πλαίσιο της ευρύτερης ενημέρωσης για την ψυχική υγεία των εφήβων μαθητών

2.2.2. Μορφή Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Υπενθυμίζουμε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα – σχολική δραστηριότητα διαφοροποιείται από τη συμβατική διδασκαλία, αφού δεν αναφέρεται σε εύρος γνωστικού κλάδου. Το πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν αποτελεί τυπικό μάθημα και διακρίνεται ως προς τον θεματικό – περιορισμένο χαρακτήρα του γνωστικού αντικειμένου, ως προς την ομαδοσυνεργατική μέθοδο εργασίας και ως προς τη δομή, καθότι περιλαμβάνει μελέτη πεδίου και εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων.
Τα εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων και οι μελέτες πεδίου αποτελούν οργανωμένες μαθησιακές διαδικασίες των προγραμμάτων και όχι ψυχαγωγικά διαλείμματα ή απλούς περιπάτους, οι οποίες με βιωματική παιδαγωγική προσέγγιση κεφαλαιοποιούν τους βασικούς άξονες – στόχους του κάθε προγράμματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θεωρούνται ως αυτοτελή προγράμματα Περιβαλλοντικής Αγωγής ή Αγωγής Υγείας οι τριήμερες περιβαλλοντικές εκδρομές, οι επισκέψεις στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι ημέρες τοπικών δράσεων, όπως καθαρισμός παραλιών, δενδροφυτεύσεις, ημέρα αιμοδοσίας, συμμετοχή σε εκδηλώσεις φορέων κ.λπ. Όλες αυτές οι χρήσιμες δραστηριότητες μπορούν να εγκρίνονται, μόνο αν αποτελούν μικρό τμήμα ενός κανονικού πολύμηνου παιδαγωγικού προγράμματος.
2.2.3. Η Υποστήριξη των Προγραμμάτων Α.Υ & Π.Ε.
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. στηρίζει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων/Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης και με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ).
Οι Υπεύθυνοι παρακολουθούν και υποστηρίζουν τα αντίστοιχα προγράμματα των σχολικών μονάδων της Δ/νσης τους:
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Δ/ντές σχολικών μονάδων για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους σε αυτά
• λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές: επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες και οργανώνουν συναντήσεις ομάδων εκπαιδευτικών, με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα βιβλιογραφίας, μεθοδολογίας, αλλά και για την μετάδοση / διάχυση των πληροφοριών και γνώσεων από τα κάθε είδους επιμορφωτικά σεμινάρια και συναντήσεις στα οποία συμμετέχουν οι ίδιοι
• βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό του προγράμματος, ενθαρρύνοντας καινοτόμες προσεγγίσεις
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για επιστημονικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες κ.ά. των τομέων ευθύνης τους
• συντονίζουν δράσεις παρουσίασης – προβολής των προγραμμάτων των σχολείων της Δ/νσης στο τέλος της σχολικής χρονιάς
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τις δυνατότητες συνεργασιών με τα Κ.Π.Ε. της περιφερειακής Δ/νσης στην οποία ανήκουν, όπως και για τις δυνατότητες παρακολούθησης εκπαιδευτικού προγράμματος σε άλλα Κ.Π.Ε.
• ενημερώνουν για τα θεματικά σχολικά δίκτυα και τη δυνατότητα συμμετοχής σε αυτά
• οργανώνουν σεμινάρια – ημερίδες και επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς, με την έγκριση του Τμήματος Β΄ ΑΥ & ΠΑ της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ του Υ.ΠΑΙ.Θ.
• οργανώνουν το πρόγραμμα επισκέψεών τους σε όλα τα σχολεία ευθύνης τους και παρακολουθούν την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων τους

3. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο εσωτερικό και αυτών που υλοποιούν ευρωπαϊκά προγράμματα στο εξωτερικό, εγκρίνονται σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 129287/Γ2/10-11-2011 (ΦΕΚ τ. Β’ 2769/2011) Υπουργική Απόφαση.
Τέλος, επειδή το πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων προσφέρει την δυνατότητα και πολυήμερων εκπαιδευτικών επισκέψεων, οι συνοδοί εκπαιδευτικοί οφείλουν να τηρούν με σεβασμό το ωράριο εργασίας των οδηγών αυτοκινήτων.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2014-2015 τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με την εγκύκλιο αρ. πρωτ.167127/Γ7/15-10-2014 που σας επισυνάπτουμε.
Ακολουθούν τρία Παραρτήματα της εγκυκλίου:
Παράρτημα 1: Θεσμικό Πλαίσιο
Παράρτημα 2: Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος το Παράρτημα 2 με το Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος το οποίο σας στέλνουμε και σε αρχείο word ώστε να μπορείτε να το επεξεργαστείτε ψηφιακά.
Παράρτημα 3: Θεματολογία των Προγραμμάτων.

Παράρτημα 1
ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Για το σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων (Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων), ισχύει η βασική Υπουργική Απόφαση Γ2/4867/28-8-1992, (ΦΕΚ 629 τ. Β/ 23-10-1992), στην οποία για πρώτη φορά ορίζονται ο θεσμός, οι κατηγορίες, το περιεχόμενο και ο τρόπος υλοποίησης των Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Για τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών Θεμάτων, ισχύουν επίσης:
1. Η Υ.Α. Φ.12.1/545/85812/Γ1/31.08.2005, (ΦΕΚ 1280 τ. Β/ 13-9-2005), με θέμα «Γενίκευση εφαρμογής του προγράμματος της Ευέλικτης Ζώνης στην Α/θμια Εκπαίδευση»
2. Η Υ.Α.Φ.12/773/77094/Γ1/28-07-2006, (ΦΕΚ 1139τ.Β/ 23-8-2006), με θέμα «Αναμόρφωση των Ωρολογίων Προγραμμάτων στο Δημοτικό Σχολείο»
3. Η Υ.Α. Φ12/668/67296/Γ1/10-6-2010, με θέμα «Προγραμματισμός εκπαιδευτικού έργου σχολικού έτους 2010-2011»
4. Η Υ.Α. Φ.12/620/61531/Γ1/31-5-2010, με θέμα «Ωρολόγια προγράμματα Δημοτικών Σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα»
5. Η Υ.Α. Φ 484 /62 /Γ2 /4877, (ΦΕΚ 797 τ. Β/ 20-12-1990), με θέμα «Ανάθεση διδασκαλίας- Ωριαία αντιμισθία – Συμπλήρωση υποχρεωτικού ωραρίου»
6. Η Υ.Α. Γ1/377/865, (ΦΕΚ 577/23-9-1992), με θέμα «Ένταξη των Σχολικών Δραστηριοτήτων στην Α/θμια Εκπαίδευση»
7. Το Π.Δ. 35 (ΦΕΚ 11 τ.Α’ /4-2- 1991), με θέμα «Διδασκαλία Προαιρετικών μαθημάτων στα Ενιαία Πολυκλαδικά Λύκεια και άλλες Σχολικές Μονάδες Β/θμιας Εκπαίδευσης».
8. Η Υ.Α. 64903/Γ7/7-6-2010, με θέμα «Παράταση θητείας των Υπευθύνων Σχολικών δραστηριοτήτων»
Ειδικότερα, για τις Σχολικές Δραστηριότητες κατά τομέα, ισχύει το παρακάτω θεσμικό πλαίσιο:
1.2. Αγωγή Υγείας και Περιβαλλοντική Αγωγή
α. Αγωγή Υγείας
1. Ρύθμιση Σχολικών Δραστηριοτήτων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Υ.Α. Γ1/377/865//18-9-1992, ΦΕΚ 577/Β/23-9-1992
2. Ρύθμιση Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Ε. Υ.Α. Γ2/4867/28-8-1992, ΦΕΚ 629/Β/23-101992
3. Ν. 2817 άρθρο 7 παράγραφος 6 και 7, άρθρο 8 παράγραφος 14, ΦΕΚ 78/Α/14-3-2000
4. Αγωγή του Καταναλωτή στις Σχολικές Δραστηριότητες Υ.Α. Γ2/7668/18-12-1997, ΦΕΚ 1153/Β/29-12-1997
5. Κυκλοφοριακή Αγωγή στα Σχολεία Υ.Α. Γ2/90230/5-9-2002, ΦΕΚ 1211/Β/18/9/2002
β. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ)
1. Ο Ν. 1946/91, (ΦΕΚ 69 τ.Α/14-5-1991), με θέμα «Επέκταση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στα σχολεία της Α/θμιας Εκπαίδευσης»
2. Ο Ν.1892/1990, άρθρο 111, (ΦΕΚ 101 τ.Α/31-7-1990), με θέμα «Χρηματοδότηση Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης»
3. Η Υ.Α. 60991/Γ7/19-6-2006, με θέμα «Διαδικασίες στελέχωσης και καθήκοντα των εκπαιδευτικών στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) και των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Π Ε)»
4. Ο Ν. 2986/2002, (ΦΕΚ 24/τ. Α΄/13-2-2002), με θέμα «Οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης»
5. Η Υ.Α. 47587/57/16-5-03, (ΦΕΚ 693/τ.Β΄/3-6-2003), με θέμα «Συνεργασίες ΥΠ.Ε.Π.Θ. Θεσμικών οργάνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Σχολείων με Ανώτατα & Ερευνητικά Επιστημονικά Ιδρύματα, άλλους κυβερνητικούς φορείς και μη κυβερνητικές οργανώσεις»
6. Σε ό,τι αφορά Θεματικά Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, ισχύει η Υ.Α. 66272/Γ7/4-7-2005
7. Η Υ.Α. 127856/Γ7/29.11.2006, με θέμα «Τροποποίηση της Υ.Α. 66272/Γ7/4-7-2005 περί θεματικών Δικτύων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης»
8. Η Υ.Α. 92998/Γ7/10-08-2012, (ΦΕΚ 2314 τ.Β΄/10-08-2012), με θέμα «Καθορισμός των οργάνων, των κριτηρίων και της διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης των Υπευθύνων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων καθώς και των καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους»
9. Η Υ.Α. 93006/Γ7/10-08-2012, με θέμα «Προκήρυξη για την πλήρωση θέσεων Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων και Σχολικών Δραστηριοτήτων»

Παράρτημα 2.
ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Παράρτημα 3
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ι. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Αειφόρο Σχολείο – Αυλή σχολείου
Οι πηγές ενέργειας στο σχολείο και η συμπεριφορά της σχολικής κοινότητας για εξοικονόμηση ενέργειας , Πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση της ποιότητας των σχέσεων των μελών της σχολικής κοινότητας και του περιβάλλοντος στο σχολείο, Η σήμανση για την καθαριότητα, Η φροντίδα και η ευθύνη για την αυλή και την αίθουσα, …Οραματίζομαι το σχολείο του μέλλοντος… κ.α.
Αειφόρος κατοικία
Σχεδιασμός κτηρίων, οικισμών, πόλεων μέσα στη φέρουσα ικανότητα του πλανήτη, Βιοκλιματική αρχιτεκτονική, Ασφάλεια & επικινδυνότητα υλικών π.χ. επίπλων, ελαιοχρωμάτων, κλπ.
Ενεργειακό ζήτημα -Οικολογικό / Ενεργειακό αποτύπωμα στο σχολείο και στο σπίτι
Οι καθημερινές μας μετακινήσεις, Οι μεταφορές, Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας για θέρμανση-ψύξη, Τι ξοδεύουμε για ενέργεια , κλπ.

Τοπικό Περιβάλλον : το σπίτι, το σχολείο , η κοινότητα
Γνωριμία με το τοπικό οικοσύστημα, Η διαχείριση απορριμμάτων στη πόλη που ζω, Η προσωπική και συλλογική ευθύνη της διατήρησης του πράσινου στο άμεσο περιβάλλον, Οι δραστηριότητες και καθημερινές συνήθειες που επηρεάζουν την φέρουσα ικανότητα σε άλση, δάση, παραλίες, κλπ.
Ελεύθεροι χώροι: Αξιοποίηση – Διαμόρφωση – Προστασία
Παιδικές Χαρές – Χώροι άθλησης – ψυχαγωγίας, Καταλληλότητα των χώρων ως προς την καθαριότητα, τα υλικά, την φροντίδα, την εθελοντική προσφορά στον έλεγχο και τη διατήρησή τους, Υιοθετώ και προστατεύω ένα άλσος, μία παραλία του τόπου μου.
Διατήρηση και προστασία αστικού και περιαστικού πρασίνου
Αλλαγή χρήσεων γης (Αστυφιλία και ανεργία, Οικολογική επιβάρυνση, Η σημασία του κτηματολογίου στην διαχείριση των χρήσεων γης).
Βιοτεχνολογικές Εφαρμογές και Περιβάλλον
Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (ΓΤΟ) : Παραγωγή τροφής από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς (Υβρίδια, Άγριες ποικιλίες φυτών, Γενετικά τροποποιημένα φυτά, Επιπτώσεις των ΓΤΟ στο περιβάλλον, την υγεία, την οικονομία, την κοινωνία), Παραδοσιακές τοπικές καλλιέργειες και η σχέση τους με την τοπική οικονομία και το περιβάλλον.
Διαχείριση Φυσικών Πόρων
• Εντατικές μορφές εκμετάλλευσης φυσικών πόρων
• Δάση, Αποδάσωση, διάβρωση εδαφών
• Υδάτινοι Πόροι
• Γεωργία, Κτηνοτροφία, Υπερεκμετάλλευση – η σχέση οικονομίας και προστασίας του τοπικού περιβάλλοντος, Ανάδειξη τοπικών παραδειγματικών χρήσεων γης οικονομικής κλίμακας με σεβασμό στα περιβάλλον
Η έννοια της Διατήρησης του Φυσικού Περιβάλλοντος
• Οικοσυστήματα : Δομή και λειτουργία χερσαίων και υδατικών οικοσυστημάτων
• Βιοποικιλότητα: Απειλούμενα είδη – προστατευόμενες περιοχές
Η έννοια της Υποβάθμισης του Περιβάλλοντος
• Ατμόσφαιρα – Ρύπανση του αέρα φαινόμενο θερμοκηπίου, Τρύπα όζοντος
• Ρύπανση υδάτων
• Ρύπανση εδαφών
• Ραδιενεργός ρύπανση
• Απόβλητα και Διαχείριση των απορριμμάτων
Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι
• Κλιματικές Αλλαγές
• Φυσικές καταστροφές και ανθρώπινη παρέμβαση
• Περιβάλλον και πόλεμος
Χώρος, Οργάνωση και Χρήση
• Αστικά περιβάλλοντα: Αστική ανάπτυξη, χρήσεις, αστικό και περιαστικό πράσινο, Οδικά δίκτυα, Ηχητική ρύπανση, Περιβάλλον σχολικών και εσωτερικών χώρων
• Οικιστική ανάπτυξη, Δημόσιος χώρος και περιβάλλον
• Φυσικό Περιβάλλον, Σχεδιασμός του διαθέσιμου χώρου, Αγροτική ανάπτυξη, Τουρισμός, Εναλλακτικός και οικολογικός τουρισμός, Υιοθεσίες περιοχών
• Περιβάλλον και Μνημεία, Αρχαιολογικοί χώροι και ιστορικοί τόποι
• Τοπίο και κατοίκηση, Υποβάθμιση του τοπίου
• Γεωλογικά μνημεία και μνημεία της φύσης
Ανθρωπογενές Περιβάλλον – Παράμετροι & Υποβάθμιση
• Περιβάλλον και Επικοινωνία: Μονοπάτια- φυσικές διαδρομές, Μεταφορές, συγκοινωνίες
• Περιβάλλον και Ιστορία: Τοπική ιστορία, Ιστορία μετακινήσεων, Φυσική ιστορία, Ιστορία πόλεων και αγροτικών εγκαταστάσεων, Φυσικά Στοιχεία: Μυθολογία, Λαογραφία
• Το Περιβάλλον ως πηγή έμπνευσης και πεδίο διαλόγου: Περιβάλλον και Τέχνη
• Το περιβάλλον ως έκθεμα: Μουσεία φυσικών επιστημών και τεχνολογίας, φυσικής ιστορίας, Συλλογές εκθέματα, Περιβαλλοντικά στοιχεία σε συλλογές, Μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις μουσειακών οργανισμών
• Το περιβάλλον ως αφήγηση: Η φύση και τα περιβαλλοντικά ζητήματα στη λογοτεχνία
• Περιβάλλον, Αντιλήψεις και Ιδέες:
o Φύση και Θρησκεία
o Περιβαλλοντική Ηθική
o Δημοκρατία, Περιβαλλοντικές δράσεις και περιβαλλοντική συνείδηση
o Καταναλωτισμός και Περιβάλλον
• Το Περιβάλλον ως πεδίο συνάντησης των πολιτισμών – Διαπολιτισμικές Αναφορές

Ποιότητα Ζωής
• Καταλληλότητα-επικινδυνότητα υλικών και κατασκευών
• Ασφάλεια στο σχολείο και στο σπίτι σε σχέση με τα αντικείμενα
• Υλικά φιλικά προς το περιβάλλον-Τρόποι προφύλαξης
• Βιομηχανική ρύπανση –Γεωργική ρύπανση
• Βαρέα μέταλλα – Εντομοκτόνα – Φυτοφάρμακα – Βιοσυσσώρευση
• Ηλιακή ακτινοβολία. Ηλεκτρομαγνητικές ακτινοβολίες
• Ηχορύπανση – Ένταση ήχου – Χάρτης θορύβου
• Κρυμμένη ρύπανση: Άρρωστα κτίρια – Ρύπανση εσωτερικών χώρων: συστήματα καύσης, κάπνισμα, κατασκευαστικά υλικά, ραδιενεργό ραδόνιο, υλικά καθαριότητας

Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
Προβλήματα Φτώχειας, Αναλφαβητισμού, Δημοκρατικά δικαιώματα, δικαιώματα του πολίτη & του παιδιού, Κοινωνικός αποκλεισμός, Ισότητα ευκαιριών, Ισότητα φύλων, Ρατσισμός, ξενοφοβία κ.ά.

ΙΙ.ΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ:

α. Μαθαίνω για τη ζωή
Υγεία
• Η Υγεία ως πολιτισμικό και κοινωνικό αγαθό
• Διαπολιτισμικές Προσεγγίσεις στην Υγεία και την Ασθένεια
• Εξαρτησιογόνες Ουσίες (καπνός, αλκοόλ, ναρκωτικά )
• Ασθένειες: AIDS, ηπατίτιδα Β, Μεσογειακή αναιμία, καρδιαγγειακά νοσήματα, ασθένειες στο εργασιακό περιβάλλον, σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα, καρκίνος
• Στοματική υγιεινή
• Ατυχήματα και Ασφάλεια
• Πρώτες Βοήθειες
• Εθελοντισμός και Υγεία: Αιμοδοσία, Προσφορά ιστών και Οργάνων

Ψυχική Υγεία
Κοινωνική Συναισθηματική ανάπτυξη:
• Συναισθηματική και Ψυχοκινητική Ανάπτυξη – Αντιμετώπιση Προβλημάτων
• Αυτοεκτίμηση, Αυτοσυναίσθημα – Ανάπτυξη Δεξιοτήτων
• Διαπροσωπικές Σχέσεις
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων για αντιμετώπιση του άγχους και του φόβου
• Αντιμετώπιση πένθους
• Εφηβεία, συμπεριφορές και αντιλήψεις
• Εξαρτήσεις (ναρκωτικά, αλκοόλ, κάπνισμα, ηλεκτρονικά μέσα, τυχερά παιχνίδια, κλπ)

Υγεία, Ιστορία και Τέχνη
• Μυθολογία, Ιστορικές Αντιλήψεις για την υγεία, Έθιμα, δοξασίες και λαογραφικά στοιχεία
• Μνημεία, Έργα και αρχαιολογικοί χώροι (π.χ. προσωποποιήσεις Υγείας, Ασκληπιεία, Αμφιαράεια κ.ά.)

Υγεία και Λογοτεχνία
• Ζητήματα σωματικής/ ψυχικής υγείας και ποιότητας ζωής στην μυθιστοριογραφία και την ποίηση
β. Αγωγή του Ενεργού Πολίτη
Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δημοκρατία
• Προβλήματα Φτώχειας, Αναλφαβητισμού κ.ά
• Δημοκρατικά δικαιώματα, δικαιώματα του πολίτη
• Κοινωνικός αποκλεισμός, Ισότητα ευκαιριών
• Ισότητα φύλων
• Ρατσισμός, ξενοφοβία
Ποιότητα Ζωής
• Κατοικία, Υγιεινή και Ασφάλεια
• Ποιότητα ζωής στο εργασιακό και κοινωνικό περιβάλλον – Έκθεση σε τοξικές ουσίες
• Φυσική Ζωή, άσκηση και υγιεινός τρόπος διαβίωσης
• Διατροφικές συνήθειες και μεταλλαγμένα τρόφιμα
• Εθελοντισμός
• Πολιτική Προστασία: Πρόληψη και αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων/ Σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές
Κυκλοφοριακή Αγωγή
• Οδική συμπεριφορά πεζών και οδηγών
• Οδική συμπεριφορά μαθητών: οι μαθητές ως οδηγοί και ως επιβάτες – διαμόρφωση κυκλοφοριακής συνείδησης
• Οδική Ασφάλεια
Αγωγή του καταναλωτή
• Αγωγή του καταναλωτή και οικονομία
• Αγωγή του καταναλωτή και κοινωνία
• Πληθυσμιακές μετακινήσεις και κατανάλωση
• Υγεία και κατανάλωση
• Ανάλυση προτύπων κατανάλωσης κ.ά.

Κατά τη διάρκεια της εκπόνησης ενός προγράμματος Π.Ε. θα βοηθηθείτε πολύ αν ενταχθείτε σε κάποιο σχετικό θεματικό δίκτυο. Τα θεματικά δίκτυα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης έχουν τους παρακάτω στόχους:

Συνεργασία μεταξύ σχολείων διαφόρων περιοχών που υλοποιούν προγράμματα ίδιου θεματικού περιεχομένου

Επιστημονική και παιδαγωγική στήριξη των προγραμμάτων Π.Ε

Δημιουργία σχετικού εκπαιδευτικού υλικού

Εκπαιδευτικά Προγράμματα – Επισκέψεις

Σε μια προσπάθειά μας να κάνουμε ευρύτερα γνωστά τα Θεματικά Δίκτυα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ως υποστηρικτική δομή των προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και δεδομένου ότι παρατηρούμε πως η πλειοψηφία των σχολικών μονάδων / εκπαιδευτικών που έχουν υποβάλει κάποιο πρόγραμμα δεν έχει ενταχθεί σε κάποιο από αυτά επιχειρούμε μια συγκεντρωτική ομαδοποιημένη παρουσίασή τους. Περιοριζόμαστε στα δίκτυα για τα οποία λάβαμε κάποια σχετική ενημέρωση (αν κάποιο ΚΠΕ ή άλλος φορέας συντονίζει κάποιο θεματικό δίκτυο που δε συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογό μας, ας μας ενημερώσει και θα το προσθέσουμε άμεσα).