Οπτικοί διάλογοι με τα αντικείμενα και τα έργα τέχνης στα μουσεία

     

afisa moysia webΤο σύγχρονο μουσείο πρέπει να επινοήσει νέους τρόπους προσέγγισης και επανερμηνείας των συλλογών του.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μετατραπεί το νέο κοινό από απλούς επισκέπτες ή πολιτιστικούς καταναλωτές

σε παραγωγούς πολιτισμού, συμμέτοχους στη δημιουργία και διάχυση ενός νέου μουσειακού διαλόγου και μιας νέας μουσειακής πρακτικής.

Στο σύγχρονο σχολείο βασικά στοιχεία θεωρούνται η διαθεματικότητα, η διεπιστημονικότητα, η σύνδεση της σχολικής γνώσης

με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και την πραγματικότητα, η ενεργοποίηση της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των μαθητών.

Στοχεύοντας λοιπόν στην ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ σχολείου και μουσείου και  μετά από την εξαιρετικά επιτυχή συνεργασία

στο πλαίσιο της προηγούμενης ημερίδας με τίτλο «Μουσείο και Σχολείο: Παράθυρα ανοιχτά στην Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό»

 

Πρόγραμμα

(18 Ιανουαρίου 2013) και των εργαστηρίων που ακολούθησαν, το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ.Δ.Ε.  Δυτ. Θεσ/νίκης απηύθυνε και πάλι πρόσκληση συνεργασίας σε έξι μουσεία της Θεσ/νίκης (Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Κινηματογράφου) για την πραγματοποίηση  πιλοτικού εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Οπτικοί διάλογοι με τα αντικείμενα και τα έργα τέχνης στα μουσεία» που θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν 120 εκπαιδευτικοί.  Βασικός στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των καθηγητών Γυμνασίων και Λυκείων σε θέματα μουσειακής αγωγής μέσα από τη σύνδεσή της με τα γνωστικά πεδία του σχολείου και η ενίσχυση της συνεργασίας τους με τους μουσειοπαιδαγωγούς.  Στις ομάδες σχεδιασμού που θα ορίσουν και τις εκπαιδευτικές δράσεις συμμετέχουν και εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων, καθώς και καλλιτέχνες. Τα αποτελέσματα θα συζητηθούν σε ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014.

     Οι 120 εκπαιδευτικοί θα παρακολουθήσουν ανά 40 τα προγράμματα δύο μουσείων όπως ορίζονται παρακάτω:

          Ομάδα Α: Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, «Προσεγγίζοντας την 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης – Ένα ταξίδι στο εδώ και το τώρα μέσα από εικόνες, διάλογο και ελεύθερη έκφραση» (Πέμπτη 9 και Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014, 14:30-16:30)

                            Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, «Τέχνη και Τεχνολογία – Από τη Μηχανική Κίνηση στην Ψηφιακή Πράξη,  Διαστάσεις ενός οπτικού και απτικού διαλόγου» (Τρίτη 11 και Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014, 15:00-17:00)

          Ομάδα Β:  Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., «Ταυτότητα και Ετερότητα μέσα από ιστορικά γεγονότα και πολιτικές ζυμώσεις – Βάσω Κατράκη: Σε λευκό και μαύρο και Wagner-Verdi: 200 χρόνια» (Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014, 11:00-13:00)

                          Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, «Αλλοτινά και Τωρινά Πρόσωπα του Χρόνου»  (Πέμπτη 23 και Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014, 14:00-16:00)

         Ομάδα Γ:  Μουσείο Κινηματογράφου, «Μεταφέροντας λογοτεχνικά έργα στη μεγάλη οθόνη – Μια περιπλάνηση με εργαλεία την εικόνα, τη μουσική και το θέατρο» (Πέμπτη 6 και Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014, 14:30-16:30)

                           Αρχαιολογικό Μουσείο, «Θέατρο και Μουσική στην Αρχαία Μακεδονία: Συνομιλώντας με τα εκθέματα του Α.Μ.Θ.» (Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014, 11:00-13:00)

  Επιπλέον, όλοι οι συμμετέχοντες θα πρέπει να παρευρεθούν στην ημερίδα που θα ακολουθήσει των εργαστηρίων, στις 22 Φεβρουαρίου 2014, όπου στοχεύουμε σε μια γενική αποτίμηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος.

 

Το σύγχρονο μουσείο πρέπει να επινοήσει νέους τρόπους προσέγγισης και επανερμηνείας των συλλογών του. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μετατραπεί το νέο κοινό από απλούς επισκέπτες ή πολιτιστικούς καταναλωτές σε παραγωγούς πολιτισμού, συμμέτοχους στη δημιουργία και διάχυση ενός νέου μουσειακού διαλόγου και μιας νέας μουσειακής πρακτικής. Στο σύγχρονο σχολείο βασικά στοιχεία θεωρούνται η διαθεματικότητα, η διεπιστημονικότητα, η σύνδεση της σχολικής γνώσης με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και την πραγματικότητα, η ενεργοποίηση της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των μαθητών.

    Στοχεύοντας λοιπόν στην ενίσχυση του διαλόγου μεταξύ σχολείου και μουσείου και  μετά από την εξαιρετικά επιτυχή συνεργασία στο πλαίσιο της προηγούμενης ημερίδας με τίτλο «Μουσείο και Σχολείο: Παράθυρα ανοιχτά στην Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό» (18 Ιανουαρίου 2013) και των εργαστηρίων που ακολούθησαν, το Γραφείο Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ.Δ.Ε.  Δυτ. Θεσ/νίκης απηύθυνε και πάλι πρόσκληση συνεργασίας σε έξι μουσεία της Θεσ/νίκης (Αρχαιολογικό Μουσείο, Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Κινηματογράφου) για την πραγματοποίηση  πιλοτικού εκπαιδευτικού προγράμματος με τίτλο «Οπτικοί διάλογοι με τα αντικείμενα και τα έργα τέχνης στα μουσεία» που θα μπορέσουν να παρακολουθήσουν 120 εκπαιδευτικοί.  Βασικός στόχος είναι η ευαισθητοποίηση των καθηγητών Γυμνασίων και Λυκείων σε θέματα μουσειακής αγωγής μέσα από τη σύνδεσή της με τα γνωστικά πεδία του σχολείου και η ενίσχυση της συνεργασίας τους με τους μουσειοπαιδαγωγούς.  Στις ομάδες σχεδιασμού που θα ορίσουν και τις εκπαιδευτικές δράσεις συμμετέχουν και εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων, καθώς και καλλιτέχνες. Τα αποτελέσματα θα συζητηθούν σε ημερίδα που θα πραγματοποιηθεί στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014.

     Οι 120 εκπαιδευτικοί θα παρακολουθήσουν ανά 40 τα προγράμματα δύο μουσείων όπως ορίζονται παρακάτω:

          Ομάδα Α: Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, «Προσεγγίζοντας την 4η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης – Ένα ταξίδι στο εδώ και το τώρα μέσα από εικόνες, διάλογο και ελεύθερη έκφραση» (Πέμπτη 9 και Παρασκευή 10 Ιανουαρίου 2014, 14:30-16:30)

                            Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, «Τέχνη και Τεχνολογία – Από τη Μηχανική Κίνηση στην Ψηφιακή Πράξη,  Διαστάσεις ενός οπτικού και απτικού διαλόγου» (Τρίτη 11 και Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014, 15:00-17:00)

          Ομάδα Β:  Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ., «Ταυτότητα και Ετερότητα μέσα από ιστορικά γεγονότα και πολιτικές ζυμώσεις – Βάσω Κατράκη: Σε λευκό και μαύρο και Wagner-Verdi: 200 χρόνια» (Σάββατο 11 και Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014, 11:00-13:00)

                          Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, «Αλλοτινά και Τωρινά Πρόσωπα του Χρόνου»  (Πέμπτη 23 και Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014, 14:00-16:00)

         Ομάδα Γ:  Μουσείο Κινηματογράφου, «Μεταφέροντας λογοτεχνικά έργα στη μεγάλη οθόνη – Μια περιπλάνηση με εργαλεία την εικόνα, τη μουσική και το θέατρο» (Πέμπτη 6 και Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014, 14:30-16:30)

                           Αρχαιολογικό Μουσείο, «Θέατρο και Μουσική στην Αρχαία Μακεδονία: Συνομιλώντας με τα εκθέματα του Α.Μ.Θ.» (Σάββατο 15 και Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014, 11:00-13:00)

  Επιπλέον, όλοι οι συμμετέχοντες θα πρέπει να παρευρεθούν στην ημερίδα που θα ακολουθήσει των εργαστηρίων, στις 22 Φεβρουαρίου 2014, όπου στοχεύουμε σε μια γενική αποτίμηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του προγράμματος.

logotypo